Cabbage Dumplings 包菜水饺

by - Tuesday, February 14, 2012

情人节作莫做水饺的?
呵呵,因为不满意昨晚做的咯,所以再做一次。
几乎每一次做水饺,我都买现成的水饺皮。
可是那一买就是五十,一百张的,我觉得太多了。
而且,现在比较喜欢自己“包头包尾”。

这次用了冷水面团,加上是属中筋面粉,面皮比较有弹性,也比较Q,所以面皮要尽量桿得很薄。
试了两次后,发现醒面的时间长些,面皮比较好操作。
滑滑嫩嫩的皮,很听话哦。很喜欢包好后的样子,圆鼓鼓的。
可是煮好的饺子全部都变形了啦,皮啊,肉啊,全都缩在一起,所以统统走样廖。而且内馅也比较淡。
下次,要塞多一点馅在里边,再挤出多余的空气,这样饺子就不会这么丑样了。  



吃了水饺当茶点,晚上就去吃没有烛光的晚餐。
我家老爷说,我们只要每天都很爱对方,每天都是情人节。
这么说来,那我不是每天都可以讨礼物咯。嘻嘻嘻。。。
现在很少收到礼物了,比较多是一起去买,然后他付钱。
他说这样才可以确保买到的东西是我最喜欢的,也是最值得的。
虽然少了一些惊喜,但好过没有啦。我家老爷不懂得浪漫,踏踏实实会顾家,会疼老婆。
有时小小要求难免会有,但心里很感恩他这么多年来的照顾。谢谢咯!

愿天下有情人,恩爱幸福,多一点体谅,少一点摩擦,珍惜在茫茫人海中,我们碰上了彼此。
情人节快乐! 



Cabbage Dumplings 包菜水饺

Skin recipe refer to 《成功示范中式面食点心》
Fillings recipe refer to 《面食小点心》

Cold water dough 冷水面团
Ingredients 材料:
180gm Pau flour/All purpose flour 中筋面粉
110gm Water (Below 30degree Celsius) 水 (水温低于30度C)
1tsp Salt 盐

Method 做法:
1)
Sift the flour, add in salt and 90gm water, mix the flour. Add in the remaining 20gm water slowly and knead into a dough.
面粉过筛,加入盐和90gm水,搅拌均匀。慢慢倒入剩下的20gm水,揉成面团。

2)
Cover the dough with a damp cloth and rest for 30min - 1hr. 
盖上微湿的布,醒面30min - 1hr。

Notes:
To substitute pau flour, mix high protein flour and protein flour (cake flour) with ratio 1:1.
混合1:1的高筋面粉和低筋面粉,就成了中筋面粉。

Fillings 内馅
Ingredients 材料:
300gm Cabbage - chop 包菜 - 切碎
50gm Carrot - chop 红萝卜 - 切碎
200gm Minced meat 绞肉

Seasonings:
1tsp Light soy sauce 酱清
1tsp Oyster sauce 耗油
1tsp Cooking wine 米酒
1/2tsp Pepper powder 胡椒粉
1/2tsp Sesame oil 麻油
Salt to taste 适量的盐

Method 做法:
1)
Beat minced meat into sticky form.
肉打着起胶。

2)
Mix all the ingredients and seasonings together.
材料和调味料混合均匀。

3)
Divide the dough into 10gm each. Roll out the small dough become a thin sheet.
面团切分成10gm一小个。把小面团桿薄。

4)
Fill in the small dough with half tablespoon of fillings. (*I used measurement spoon which has round shape scoop.) Wrapped the dough tightly. Sprinkle enough flour in the plate before placing the dumplings.
包入1/2汤匙的馅料。(*我用圆低的量匙。)压紧守口。在装饺子的盘里洒上足够的粉。

5)
Boil half pot of water which is enough to cover all the dumplings.
烧开半锅的水。确保水可以淹过所有的饺子。

6)
Put in the dumplings when the water is boiled. Slightly stir to avoid the dumplings stick to the pot.
水滚开后,放入饺子。稍微搅拌以防粘锅。

7)
When water turns to boil, pour in 1 cup of cold water. Repeat this step twice. Dumplings are ready to serve.
当水已经滚了,倒入1杯冷水。重复此动作两次。饺子就可捞起。

Dark Vinegar Dipping Sauce 姜醋沾酱
Ingredients 材料:
2tbsp Dark Vinegar 黑醋
Some julienne Ginger  姜丝

Method 做法:
1)
Mix both well.
材料混合均匀。

Servings: 28pcs


You May Also Like

33 comments

  1. 你真的很有实践精神哦:)
    呵呵,那你的情人节礼物到手了没?

    情人节快乐~~

    ReplyDelete
    Replies
    1. 鲸鱼,
      还没,还没,我还没想好要什么雷。现在想上网买烘焙用具罢了。。。哈哈。。。
      情人节快乐 ^^

      Delete
  2. 情人节快乐:)
    祝福你们白头到老

    ReplyDelete
  3. 我超爱水饺的,谢谢分享.... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. 追食富迪,
      我还想再试试其它种面团的口感,到时再和你分享。:)

      Delete
  4. 对不起,迟来的祝贺:情人节快了。我家有情人节蛋糕吃,所以来你家吃我爱的水饺。这一个礼拜忙到快呼吸不到了,连自己的blog留言都没办法回。老公天天在身边已经是最大的礼物了对吗?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Li Shuan,
      不用抱歉,我看到你的蛋糕,还真想也可以吃上一片雷。你做得很漂亮。:)
      我很确定是的,一个会疼爱自己的老公天天可以陪伴在身边,的确是最大的礼物。。。一辈子的时间很快就会过去,珍惜在一起的每一刻,我想以后回头看应该就不会后悔了。:)
      take care!

      Delete
  5. “踏踏实实会顾家,会疼老婆”。。这样就够了! ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Esther,
      呵呵,有时也会忘记这种看不到的好,所以偶尔要提醒一下自己。

      Delete
  6. Not necessary Valentine need to serve nice food, as long as the food that youself love it. Belated Happy Valentine to you.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sonia,
      Happy belated Valentine to you too...
      yaya, i agreed with you...nowadays, we don't really must go for a big meal on Valentine's day, many restaurants or cafe are crowded...:)

      Delete
  7. yes, that's a lot more meaningful and sweeter if we take everyday or maybe on random days as a valentine's day. present every day...hoho..that'll be a dream for me!! thanks for sharing this dumpling recipe, nice shape! btw, the almond flakes here are selling at RM14.00 per 500gms, so happened to pass by the road this afternoon so went in and checked for you :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. lena,
      thanks to check out the price for me...almost the same with JB here :)...however, still feel sorry to trouble you...pai sheh la...
      haha, present everyday is my dream too, not necessary a big present, small small one also ok for me...haha, later my hubby will say i day dreaming again...:p

      Delete
  8. 圆鼓鼓的水饺,很可爱,下次我也来玩这个造型。

    ReplyDelete
    Replies
    1. 小鱼,
      在做着时,我也觉得很好玩。下次你做了,记得请我吃几颗呀。

      Delete
  9. 情人节快乐~~

    顺手带走这个食谱。。谢谢分享。

    ReplyDelete
    Replies
    1. vivian,
      谢谢你的喜欢。下次我还要试其它不同的面种,到时再和你分享呀。^^

      Delete
  10. 点心,我也喜欢哦。有机会我,你,eileen一起去吃点心,喝茶吧!他很喜欢吃的。那你爱不爱点心呢?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 我是很爱中式面食的人也,所以点心ngam我。呵呵。。。
      好好,我们期待有天可以大家聚聚吃点心去。^o^

      Delete
  11. 你和我一样喜欢吃中式点心。
    水饺,绝对是我的心头好。

    ReplyDelete
    Replies
    1. sean,
      比起白饭,我比较喜欢这些点心面食。呵呵。。。

      Delete
  12. 还没忙完啊?别忘了到我家去领奖噢!:)

    ReplyDelete
  13. 这个很ngam 我,我太喜欢了。这让我有马上想做来吃的冲动。做得很棒,值得给大大的掌声。👏

    ReplyDelete
  14. 这个很ngam 我,我太喜欢了。这让我有马上想做来吃的冲动。做得很棒,值得给大大的掌声。👏

    ReplyDelete
  15. 这个做得太棒了。我想马上动手做来吃的冲动。值得给大大的掌声。👏

    ReplyDelete
    Replies
    1. 以为没过,原来送出这么多个comments, 不好意思咯。

      Delete
    2. 哎哟,让你打了这么多的字,排写啦。。。最近我觉得blogger refresh得比较慢。。。
      谢谢你的鼓励,我还想做别的pattern。。。呵呵。。。

      Delete
  16. I love the way you wrapped the cabbage dumpling. Look pretty & yummy!

    ReplyDelete
  17. We love eating Chinese dumplings but I wasn't brave enough at this stage to cook my own dumplings all the way from scratch.

    Your dumplings are very beautifully made! Good that your blog is bilingual which means it is easier for me to read and learn your cooking and baking. I'm the latest follower and hope to hear from you soon :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zoe,
      Hi, welcome to my home...because i love to eat dumplings also...so thinking to have a try on making the skins...:)

      Delete

Hi there, thank you for stopping by.
Your kind words is an encouragement to me.
See you again! :)

Instagram